Τι σχέση έχει το digital marketing με την τεχνολογία;
Η αλήθεια είναι πως υπάρχει σύγχυση στον επιχειρηματικό κόσμο ως προς το ποια είναι η σχέση του digital marketing με την τεχνολογία.
Οι περισσότεροι ακούν για digital marketing και το μυαλό τους πάει πρώτα στο "digital". Όχι στο "marketing". Ακούν ότι ο τάδε κάνει digital marketing και σκέφτονται πως είναι κομπιουτεράς... ή κάτι τέτοιο...
Αυτή η αντίληψη είναι είναι λάθος! Και πρέπει να αλλάξει.
Η πραγματικότητα είναι πως το digital marketing χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να κάνει πωλήσεις. Τίποτα παραπάνω! Η λέξη - κλειδί είναι "χρησιμοποιεί".
Στη CINNAMON Marketing απλά χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες του marketing. Δεν τις φτιάχνουμε. Δεν τις συντηρούμε. Δεν τις επεξεργαζόμαστε.
Για να καταλάβουμε την πραγματική σχέση του digital marketing με την τεχνολογία, ας παραλληλίσουμε το επάγγελμα του digital marketing με αυτό του λογιστή.
Με την ψηφιοποίηση του κράτους τα τελευταία χρόνια, οι λογιστές ξημεροβραδιάζονται πίσω από έναν υπολογιστή για να κάνουν τη δουλειά τους: φορολογικές δηλώσεις, περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, ισολογισμούς κλπ.
Όμως, η δουλειά του λογιστή ΔΕΝ άλλαξε. Φορολογικές δηλώσεις έκανε και παλιότερα, φορολογικές δηλώσεις κάνει και τώρα. Περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ έκανε παλιότερα, περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ κάνει και τώρα. Ισολογισμούς έκανε και παλιότερα, ισολογισμούς κάνει και τώρα.
Τι άλλαξε στο επάγγελμα του λογιστή;
Αυτό που άλλαξε στο επάγγελμα του λογιστή είναι ότι παλιότερα έκανε τις δουλειές του χειρόγραφα, ενώ τώρα τις κάνει online.
Ας δούμε τώρα το επάγγελμα του digital marketing (σκέψου τις ομοιότητες...)
Με την εξάπλωση του internet και των νέων τεχνολογιών marketing, οι (digital) marketers ξημεροβραδιαζόμαστε πίσω από έναν υπολογιστή για να κάνουμε τη δουλειά μας: ιστοσελίδες, διαφημίσεις, emails κλπ.
Η δουλειά του marketer όμως, δεν άλλαξε.
Παλιότερα παρουσιάζαμε μια εταιρία στο εταιρικό της φυλλάδιο, τώρα την παρουσιάζουμε στην ιστοσελίδα της. Παλιότερα κάναμε διαφημίσεις στα περιοδικά, τώρα κάνουμε διαφημίσεις στις οθόνες. Παλιότερα επικοινωνούσαμε με το κοινό μας μέσω ταχυδρομικών επιστολών και fax, τώρα στέλνουμε emails και κάνουμε chatting.
Τι άλλαξε στο επάγγελμα του marketing;
Αυτό που άλλαξε στο επάγγελμα του marketing είναι ότι παλιότερα οι καταναλωτές διάβαζαν (ή ξεφύλλιζαν) περιοδικά, τώρα διαβάζουν (ή σκανάρουν) οθόνες. Παλιότερα, κοιτούσαν το χρηματοκιβώτιό τους αν έλαβαν κάτι από τον ταχυδρόμο, τώρα τσεκάρουν τα email τους. Οι καταναλωτές μεταφέρθηκαν από τον offline στον online κόσμο.
Επομένως, το marketing έπρεπε να ακολουθήσει για να είναι δίπλα στον καταναλωτή.
Βλέπεις τις ομοιότητες;
Ποια είναι λοιπόν η πραγματική σχέση του digital marketer με τις τεχνολογίες; Η απάντηση είναι: όποια είναι και η πραγματική σχέση του λογιστή με τις τεχνολογίες. Και οι δύο (λογιστές και marketers), απλά χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες (μην ξεχνάς τη λέξη - κλειδί: "χρησιμοποιούν").
Σκέψου όμως κάτι: ακούς τον όρο "digital marketing". Συνεχώς! Δεν ακούς όμως τον όρο "digital accounting" (ψηφιακή λογιστική...)!
Υπάρχει ένας βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό.
Η λέξη "digital" (ή "online") μπαίνει πριν τη λέξη "marketing" για να το διαχωρίσει από το παραδοσιακό (ή offline) marketing. Επειδή ακόμα υπάρχουν εταιρίες (και υπηρεσίες) που σχετίζονται αποκλειστικά με το παραδοσιακό marketing. Για παράδειγμα, διαφημιστικές εταιρίες που ειδικεύονται στις διαφημίσεις στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο. Ή εταιρίες που κάνουν προωθητικές ενέργειες σε φυσικά καταστήματα (πχ. supermarkets).
Ωστόσο, στο επάγγελμα του λογιστή, όλοι οι λογιστές είναι υποχρεωμένοι από το Νόμο να δουλεύουν αποκλειστικά online. Δεν υπάρχουν πλέον λογιστές που δουλεύουν χειρόγραφα. Συνεπώς, δεν δημιουργείται κάποια ανάγκη διαχωρισμού.
Το επαναλαμβάνουμε διότι είναι σημαντικό:
Το digital marketing χρησιμοποιεί τις νέες τεχνολογίες για να φέρει πωλήσεις (όπως και ο λογιστής χρησιμοποιεί τα νέα ψηφιακά συστήματα για να κάνει φορολογικές δηλώσεις, ισολογισμούς κλπ).
Πώς δημιουργήθηκε η σύγχυση για το τι είναι πραγματικά το digital marketing
Για τη σύγχυση αυτή φέρουν μεγάλη ευθύνη οι "επαγγελματίες του marketing": πρώην (ή και νυν) κατασκευαστές ιστοσελίδων ή άλλοι επαγγελματίες IT (Information Technology).
Ας δούμε τι έχει συμβεί στην αγορά του digital marketing.
Στην πρώτη εποχή του internet (web 1.0), οι επιχειρήσεις ξεκίνησαν να φτιάχνουν τις πρώτες ιστοσελίδες τους. Συνεργάστηκαν τότε με τους κατασκευαστές ιστοσελίδων (web developers). Η συνεργασία αυτή δεν τελείωνε με την ολοκλήρωση της ιστοσελίδας αλλά συνεχιζόταν, καθώς για να συνεχίσει η ιστοσελίδα να λειτουργεί στο διαδίκτυο, ήταν απαραίτητες οι υπηρεσίες του web hosting και της συντήρησης (αναβαθμίσεις κλπ). Τις υπηρεσίες αυτές παρείχαν - και συνεχίζουν να παρέχουν - οι σημερινοί web developers (κατασκευαστές ιστοσελίδων).
Στη δεύτερη εποχή του internet (web 2.0), έκαναν την εμφάνισή τους και εδραιώθηκαν οι online διαφημιστικές πλατφόρμες και τα social media. Ξεκίνησε η εποχή της (online) αλληλεπίδρασης μεταξύ ανθρώπων (και επιχειρήσεων). Δημιουργήθηκαν επιπλέον ευκαιρίες marketing στις επιχειρήσεις. Ξεκίνησαν να διαφημίζονται online και να αποκτούν παρουσία στα social media. Τις υπηρεσίες αυτές - δηλαδή τις υπηρεσίες διαχείρισης online διαφημιστικών καμπανιών και social media, τις παρείχαν επίσης οι κατασκευαστές ιστοσελίδων, καθώς ήταν οι πιο σχετικοί επαγγελματίες που βρίσκονταν δίπλα στον επιχειρηματία.
Εδώ γίνεται το λάθος!
Επειδή οι περισσότεροι digital marketers προέρχονται από τον κλάδο της πληροφορικής και τεχνολογίας (όχι του marketing), παρουσιάζουν το αντικείμενο του digital marketing σα να είναι ένα αντικείμενο της τεχνολογίας (και όχι του marketing και της επικοινωνίας, όπως θα έπρεπε).
Ακόμα και σήμερα, οι περισσότερες υπηρεσίες digital marketing παρέχονται από πρώην - ή και νυν - κατασκευαστές ιστοσελίδων (web developers) ή άλλους επαγγελματίες IT. Οι επαγγελματίες αυτοί εντόπισαν μια νέα ευκαιρία με την εδραίωση των νέων τεχνολογιών marketing και την αξιοποίησαν επιχειρηματικά.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για σένα; Ως επιχειρηματίας θα πρέπει να σκεφτείς:
Πόσο καλά γνωρίζει το marketing και την επικοινωνία ένας web developer ή επαγγελματίας IT; Θα έδινες τα λογιστικά της επιχείρησής σου σε έναν επαγγελματία IT επειδή απλά όλα γίνονται μέσω των ψηφιακών συστημάτων του κράτους; (ρητορικό το ερώτημα...). Αν το digital marketing δεν σου αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, μήπως το έχεις αναθέσεις στους λάθος επαγγελματίες;
Ωστόσο, να ξεκαθαρίσουμε κάτι:
Οι web developers είναι απαραίτητοι στο digital marketing. Είναι απαραίτητοι για να γράφουν κώδικα, να κάνουν το web hosting και να συντηρούν τις ιστοσελίδες των επιχειρήσεων. Όχι για να κάνουν marketing και επικοινωνία. Όχι για να γεμίζουν το περιεχόμενο των ιστοσελίδων. Αυτά είναι δουλειά του πραγματικού marketing.
Στη CINNAMON Marketing πιστεύουμε πως το digital marketing πρέπει να γίνεται από πραγματικούς και έμπειρους marketers.
Στη CINNAMON Marketing βάζουμε το marketing πριν το digital. Μάθε περισσότερα.